top of page
Zoeken
Foto van schrijverFreja Maenhout

Fijne motoriek: belang van tekenen en kleuren bij kleuters

Om goed te leren schrijven zijn er een aantal belangrijke stappen die kinderen in hun ontwikkeling zetten en deze beginnen reeds op peuter- kleuterleeftijd. Ze houden voor het eerst een potlood vast en zetten hun eerste krabbels op een blad. Maar wat als je merkt dat jouw kind moeite heeft met het vasthouden van een potlood? Of kleuren en tekenen helemaal niet leuk lijkt te vinden? Gelukkig bestaan er speciale hulpmiddelen en aangepast tekenmateriaal die kinderen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van een goede pengreep en zin doet krijgen in het maken van tekeningen.


Waarom is het ontwikkelen van een goede fijne motoriek zo belangrijk?

Tekenen en kleuren zorgt, naast andere fijn motorische activiteiten, voor het oefenen van de hand- en vingermotoriek. Deze fijne motoriek is heel belangrijk voor de algemene ontwikkeling van het kind daar we deze nodig hebben om heel wat andere vaardigheden aan te leren zoals schrijven, veters strikken, zich aankleden, eten met mes en vork, ... Maar ook helpt onze fijne motoriek bij het ontwikkelen van cognitieve aspecten zoals coördinatie, aandacht en probleemoplossende vaardigheden. Tot slot heeft de fijne motoriek ook een invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Het stelt hen in staat activiteiten zelfstandig uit te voeren, iets alleen te kunnen. Dit heeft een positief effect op het zelfvertrouwen. Het geeft hen de mogelijkheid ergens trots op te zijn en zich minder afhankelijk te voelen.

Kortom, een goede fijne motoriek is de basis voor het leren van complexere motorische vaardigheden op latere leeftijd.


En de pengreep dan?

Een goede pengreep is cruciaal voor het soepel leren schrijven. Kinderen die moeite hebben met het vasthouden van schrijfmateriaal, kunnen sneller vermoeid raken en ervaren vaak frustratie. Dit kan leiden tot een hekel aan schrijven en tekenen, activiteiten die juist plezierig en leerzaam zouden moeten zijn.

Een juiste pengreep zorgt ervoor dat een kind de controle heeft over het schrijf- en tekenmateriaal. Dit bevordert niet alleen een netter handschrift, maar voorkomt ook spanning in de handen en polsen, wat op de lange termijn gezondheidsproblemen kan voorkomen.


Aangepast teken- en schrijfmateriaal

Er zijn verschillende soorten aangepast tekenmateriaal dat specifiek ontworpen is om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een goede pengreep. Zo bestaan er dikkere, verzwaarde en voorgevormde potloden, stiften en pennen. Ook pengreephulpjes zijn in allerlei vormen en kleuren te vinden. Belangrijk hierbij is om deze niet zomaar te gaan gebruiken zonder professioneel advies.

Als ergotherapeut die werkt met kinderen die moeite hebben met het ontwikkelen van de fijne motoriek, teken- en schrijfvaardigheden, gebruik ik verschillende materialen in therapie die ook te vinden zijn in onze webshop.


Tips voor ouders en leerkrachten

  • Vroeg beginnen: Begin zo vroeg mogelijk met het introduceren van aangepast materiaal wanneer je opmerkt dat een kind moeilijkheden heeft. Dit helpt om problemen in een vroeg stadium aan te pakken, voordat ze hardnekkiger worden.

  • Speelse aanpak: Maak het oefenen van de pengreep/fijne motoriek leuk door tekenopdrachten te combineren met spelletjes. Gebruik bijvoorbeeld krijtjes, verf, klei of zelf slagroom om variatie aan te bieden en de handen te versterken.

  • Geduld en oefening: Een goede pengreep ontwikkelen kost tijd. Blijf geduldig en bied regelmatig oefening aan. Beloon inspanningen en vooruitgang, hoe klein ook.

  • Samenwerking met specialisten: Als een kind aanzienlijke moeite heeft met het vasthouden van een pen of potlood, kan het raadzaam zijn om samen te werken met een ergotherapeut. Zij kunnen aanvullende technieken en hulpmiddelen aanbevelen.


Ergotherapie bij fijn motorische problemen en schrijfproblemen

Kinderen die problemen ondervinden in het ontwikkelen van de fijne motoriek kunnen bij een ergotherapeut terecht om de invloed op het dagelijks leven te beperken. Dit door fijn motorische handelingen en vaardigheden te gaan oefenen die het kind nodig heeft om dagelijks te kunnen functioneren. Voorbeelden: vloeiend leren schrijven, veters leren strikken, zichzelf leren aankleden, met mes en vork leren eten, drinken inschenken, een meetlat leren gebruiken, ... Naast het oefenen, zal een ergotherapeut ook oog hebben voor het inzetten van eventuele hulpmiddelen om het probleem (al dan niet tijdelijk) te 'omzeilen' in functie van het welbevinden en het bevorderen van het dagelijks functioneren van het kind.

Een ergotherapeut werkt nauw samen met de ouders, school en reeds aanwezige andere professionals zoals kinesisten, logopedisten, psychologen.


Ervaart jouw kind problemen met fijn motorische activiteiten zoals zich aankleden, eten met bestek, tekenen, schrijven, ... ? Contacteer mij vrijblijvend voor meer informatie over wat ik voor uw kind kan betekenen.




Comments


bottom of page